انتشارات شهرسازی مفتخر است اعلام کند، کتاب تجربه های جهانی سازگاری معماری با اقلیم با همت استادیار دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی خانم دکتر آزادارمکی و خانم مهندس رضوانه اصغری منتشر شد. این کتاب در 324 صفحه و براساس چهارده مقاله ارائه شده از بیست و سومین اجلاس پی ال ای اِی و با موضوع «طراحی هوشمندانه، آسایش مقرون‌به‌صرفه» در ژنو، نگارش شده است. امید است این کتاب مورد توجه دانشجویان و پژوهشگران معماری قرار گیرد و راه­گشایی جهت ساخت معماری معاصر با توجه به اصول اقلیمی و بومی گذشته باشد.

مترجمان در خصوص معرفی این کتاب بیان می کنند:

با توجه به شرایط جاری در جهان معماری، با طیف گسترده­ای از تغییرات در عرصه معماری روبرو هستیم. امروزه گوناگونی شدیدی از سبک­ها و شیوه­های جدید طراحی معماری و مرمت ظهور کرده است که تابعی از همان تغییراتی است که در جهان و جهان معماری به وقوع پیوسته است. شرایط معاصر در ساختار معماری بناها اثرات مهمی گذاشته است. معماری جدید بسیار متفاوت از معماری سنتی است، معماری مدرن ضمن اینکه عناصر بسیاری را مورد توجه قرار داده است عناصر معماری سنتی را نیز به عنوان ابژه­های مصرفی و قابل داوری ملاحظه کرده است.

جهان معماری همواره نسبت به معماری سنتی و بومی، از علاقه جدی برخوردار بوده است. اغلب تحقیقات و انتشارات موجود در زمینه معماری سنتی یا بومی، از رویکرد مردم‌شناسی یا باستان‌شناسی پیروی کرده‌اند؛ درحالی‌که کتاب‌های مربوط به طراحی آب و هوایی و معماری پایدار، تمایل دارند به اصول معاصر مراجعه کنند و پیشینه‌های خود را بدون مراجعه مستقیم به تجارب گذشته، بیان کنند.

کتاب به‌طور مستقیم از معماری سنتی و بومی استفاده کرده و آن‌ها را به‌عنوان راهنما و الهام‌بخش ساختمان‌های جدید به خواننده کتاب ارائه می‌کند. در این مجموعه راه‌حل‌های مناسب فنی و اجتماعی ارائه‌شده توسط معماری بومی و سنتی به‌تفصیل مورد تجزیه‌وتحلیل قرارگرفته است. با استفاده از مطالعات موردی بین‌المللی، به جنبه‌های طراحی محیطی معماری سنتی با توجه یه عوامل آب و هوایی نیز پرداخته شده است.

هدف این کتاب دست‌یابی به شرایط محیطی قابل‌قبول در محیط داخلی برای ساکنان با کمترین هزینه در انرژی و مصالح و جایگزین کردن منابع انرژی تجدید­ناپذیر با منابع تجدید‌پذیر است. کلیه مقالات این کتاب نشان می‌دهد که دو روش مهم در این زمینه وجود دارد،اول ائتلاف بزرگی از ساختمان‌ها فراهم شده است تا کاربرد تکنیک‌های منفعل طراحی محیط را مورداستفاده قرار دهد. و دوم معماری بومی الهام‌بخش توسعه ایده‌ها و پروژه‌های جدید بوده است و به‌عنوان تخته پرش و الگویی برای نوآوری، عمل می‌کند. هدف این کتاب نگاهی به رابطه فیزیکی معماری با آب‌وهوا و سایت در معماری بومی است؛ چراکه نقش و اهمیت دقیق آب‌وهوا به ‌عنوان یک اصل مولد برای شکل ساخته‌شده همچنان یک امر مهم در معماری است.

برای خرید این کتاب از فروشگاه انتشارات شهرسازی، اینجا را کلیک نمایید.

  • سیاوش طاهری
  • آبان ۲۲, ۱۳۹۹
  • 961 بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
مقایسه